Motorno ulje presudno je za trajnost i ispravan rad motora, a kod izmjene treba paziti na gradaciju i specifikaciju jer moderna su ulja vrlo različita i napravljena za točno određene motore.

Kada nekog vozača pitate koje ulje koristi, obično se kao odgovor spominje tvrtka koje je ulje proizvela, a neki navedu i gradaciju. Sve ostalo nekako je u drugom planu, iako ne bi smjelo biti tako. Puno važnija od gradacije je specifikacija, jer ako prema njoj kupujete ulje ne možete promašiti niti gradaciju niti zahtjeve svog motora za kvalitetnim podmazivanjem. Što se tiče proizvođača ulja, tu su teorije različite i u pravilu svako bira ono za što misli da je bolje, s time da se mišljenje uvelike zasniva na kvaliteti marketinga koji se najčešće oslanja na neki vid autosporta.

Ulje štiti motor

Ulje je krv svakog automobila. Tijekom rada motora, puno pokretnih dijelova njime se podmazuje, a ulje prenosi i toplinu sa dijelova te ih zaštićuje od oksidacije. Uz sve to, što se često zaboravlja, služi i kao medij za prijenos metalnih čestica do filtera koji ih zadržava u svojim mikroporama, baš kao što služi i kao deterdžent koji motor drži čistim i bez naslaga odnosno taloga. Njegova je funkcija višestruka i zato vremenom dotraje, pa ga proizvođač preporučuje zamijeniti u točno određenim intervalima koji su ograničeni kilometrima i/ili vremenom. Kako modernih ulja ima izuzetno puno vrsta, najbolje je krenuti od baze – mogu biti mineralna ili sintetička, a postoji i kombinacija koju je najpreciznije i najbolje nazvati sintetiziranim (tzv. polusintetičkim) uljima.

Mineralno, sintetizirano ili sintetičko?

Mineralna ulja su bazirana na ugljikovodicima poteklim iz nafte i imaju vrlo dobra svojstva podmazivanja, ali im se mane pojavljuju kod visokih ili niskih temperatura zbog čega se dodatno opremljuju aditivima. U modernim automobilima koriste se sve rjeđe jer su primat preuzela sintetska ulja koja su postojanijih kvaliteta. Razlika između monogradnih i višegradnih ulja također je prisutna, ali monogradna ulja osim u kosilicama danas se i ne koriste. Višegradna ulja bolje se prilagođavaju gradaciji, odnosno nude veliki opseg. Prvi broj označava viskoznost na niskim temperaturama i što je niži ulje je bolje za zimu jer ima veću viskoznost. Drugi broj označava ljetnu viskoznost i što je viši ulje je bolje za ljeto. Ovo vrijedi tek načelno, jer u modernim ćete motorima često vidjeti ulje gradacije, naprimjer, 0W-30. Upravo zato najbolje je pratiti specifikaciju ulja. Pronaći ćete ju u uputstvima za rukovanje vozilom ili čak na čepu ili naljepnici ispod poklopca motora. Označena je posebnom oznakom koja je izuzetno važna želite li koristiti pravilno ulje u motoru!

Specifikacije API ili ACEA

Nekoliko je svjetskih organizacija koje propisuju specifikacije. Najčešće su API (American Petroleum Institute) te ACEA (European Automobile Manufacturers Association) te uz te kratice obično stoje brojevi prema kojima možete prepoznati ulje koje je propisano za vaš motor. U slučaju oznake API to su dva slova, prvo je za motore koji smjesu pale svjećicom (oznaka S), a drugo je slovo praktički obilježje zahtjevnosti ulja, s time da je s oznakom „A“ za najzahtjevnije motore, a svako sljedeće slovo abecede znači da ulje zadovoljava sve više zahtjeve u pogledu mehaničkih i termičkih naprezanja. Kod oznake ACEA prvo slovo označava je li za benzince ili dizele u lakim vozilima (A ili B), dok sljedeće slovo označava ulja za komercijalna vozila. Važno je napomenuti da sljedeća brojčana oznaka nije kao kod specifikacije API sa značenjem da je s višim brojem kvaliteta viša, već se brojevima označava podesnost specifičnim zahtjevima motora. Ne morate sve to znati, ali morate inzistirati da API ili ACEA na ulju i ona u uputstvima ili na čepu za ulje vašeg motora bude identična. To znači da ulje ispunjava specifikaciju za vaš motor. Osim oznaka API i ACEA, na ulju su po potrebi i specijalne oznake specifikacija proizvođača. Obično imaju prva slova koja se odnose na marku, a zatim broj. Naprimjer, pronaći ćete MB229.5, što je specifikacija Mercedesa ili recimo VW505.01 što je specifikacija Volkswagen grupacije. Kod modernih motora s filtrima čestica i složenim sustavom ubrizgavanja izuzetno je važno uzeti ulje tražene specifikacije jer motor možete oštetiti krivim uljem. Primjerice, ono se u nekim motorima čak i razrjeđuje ubrizganim dizelskim gorivom i važno je ne promašiti servisni interval. Naime, ako se to dogodi, zaboravite na gradaciju jer je ulje puno veće viskoznosti i možete oštetiti ležajeve u motoru, a može čak doći i do zaribavanja.

Redovna izmjena ulja i filtera

Uljni filter jako je važna karika u radu motora jer zadržava čestice metala koje nastaju trošenjem motora vozila. Izuzetno je važno kod svake izmjene ulja promijeniti i filter ulja, pogotovo kada njegovu cijenu usporedite s potencijalnom štetom koju može uzrokovati začepljen ili oštećen filter kroz kojeg prolaze veće čestice metala i zatim ispunjavaju uljne kanale u motoru. Izuzetno je važno koristiti pravilnu specifikaciju ulja.

Ako ste negdje na putu i niste u mogućnosti nabaviti ulje koje treba vašem motoru, za prvu ruku je moguće koristiti najbolje sintetsko ulje koje možete kupiti i nadoliti minimalnu količinu kako bi ste nadopunili sustav. Jasno, to znači da ćete čim prije napraviti izmjenu ulja i filtera ulja te ćete pritom opet uliti ulje ispravne specifikacije. Samo tako on će vas dugo i pouzdano služiti u svim situacijama na cesti.

Što kada zasvijetli lampica za ulje?

Odmah zaustavite vozilo!

Paljenje crvene lampice za ulje najveći je alarm za vozača jer se ona uključuje kada tlak ulja potpuno padne. Obično je to situacija uz kojoj je vozilo u potpunosti ostalo bez ulja i pokretni dijelovi motora dodiruju se umjesto da ih razdvojenima drži tanak uljni film. Ako se lampica upalila, već je kasno. Nastavite li vožnju možda vas samo minutu ili dvije dijeli od potpunog zaribavanja ili totalne štete na motoru! Nemojte nikako ugasiti automobil u punoj brzini da sačuvate motor, jer podtlak kojeg motor stvara osigurava moć servouređaju za kočnice. Bez njega svojom snagom jako teško možete zaustaviti vozilo s velike brzine. Informirajte se o tome u uputstvima za rukovanje vozilom i redovno provjeravajte razinu ulja u motoru!

Za pružanje boljeg korisničkog iskustva i ispravan prikaz sadržaja, ova stranica koristi kolačiće.