Motor je srce automobila i kao i kod čovjeka, ako ne radi dobro, cijeli automobil ne radi dobro. Redovite kontrole dijelova motora kod vašeg automehaničara stoga su nešto što se mora napraviti, a kada vam on preporuči da bi dijelove motora bilo dobro zamijeniti, svakako treba poslušati savjet. Najčešći dijelovi za motor koji trebaju zamjenu su autoelektrika, filteri, razne pumpe, svjećice, korita/karteri ulja, EGR ventili, nosači, ispušni ventili, dijelovi za remenski prijenos i tako dalje.
Dijelovi motora moraju imati visoku kvalitetu koja će motoru omogućiti vrhunske performanse i dugi radni vijek.
Motor je i najskuplja komponenta vozila koju možemo uništiti, zato pri odabiru dijelova motora i njegovom održavanju moramo pristupiti s velikom pozornošću. Naša opsežna paleta proizvoda uključuje sve važne dijelove motora, najpoznatijih europskih proizvođača prisutnih u prvoj ugradnji.
Bilo da se radi o originalnim ili zamjenskim dijelovima, kod nas ćete ih pronaći sve.
U našoj ponudi se nalaze:
- pumpe goriva
- pumpe vode
- brtvila
- vodilice
- karike
- klipovi
- klipni prstenovi
- ventili
- vodilice ventila
- podizači ventila
- bregaste osovine
- klizni ležajevi
- remenje
- klinasto remenje
- uzdužno profilirano, kanalno remenje, mikroremenje
- zupčasto remenje
- klizači
- natezači, španeri
- termostati
- termoprekidači
- platine
- razvodnici paljenja
- dizne
- nosači motora
- semerinzi
- filteri
- ulja
- goriva/nafte
- zraka
- kabine-klime
- crijeva
- goriva
- nafte
- šelne
Osnove motora s unutrašnjim izgaranjem
Većina današnjih motora u osobnim automobilima su četverotaktni diesel ili benzinski motori s 3 ili 4 cilindara, dok sportski automobili, autobusi, kamioni i radni strojevi imaju i više. Motocikli pak imaju od jednog do četiri cilindra, ovisno o veličini. Kako bi si mogli jasnije predočiti sliku motora u radu, važno je znati dijelove motora.
Blok motora – ujedno i temelj motora. Većina je izrađeno od legure aluminija, ali rade se i od željeza. Uobičajen naziv je i blok cilindra zbog velikih rupa predviđenih za cilindre koje su najuočljivije. Što više cilindara ima automobil, to je veći blok motora, a najčešće je i snažniji motor. Uz prostor za cilindre, u blok motora su ugrađeni i prostori za prolaz rashladne tekućine i ulja koji su važni za rad motora. Blok motora je nepomičan dio, a u njega se ugrađuju pomični dijelovi. S obzirom na izradu i ulogu, blok motora je iznimno čvrst i vrlo vjerojatno će nadživjeti automobil bez ikakvih problema. Blok motora se montira na karter, tj. temeljnu ploču, koja služi i kao spremnik ulja koje podmazuje motor. Često ćete čuti starije, npr. naše djedove, da im curi ulje iz kartera, ako se radi o starijim automobilima. U modernim motorima, taj problem je praktički eliminiran.
Sustav ubrizgavanja goriva – kao što smo već napomenuli, potrebno je kroz ventile dovesti gorivo u komoru za izgaranje kako bi moglo doći do eksplozije. Danas imamo elektronički kontrolirano ubrizgavanje goriva ali do nedavno nije bilo tako. Za dovod goriva je bio zadužen rasplinjač, kojeg su naši mehaničari zvali ili Fergazer (od njemačkog Vergaser ako su se specijalizirali za njemačke aute) ili Karburator (od engleskog carburetor ako su se specijalizirati za engleske ili američke aute) i bio je jedan od boljki kod starijih automobila. Ubrzo ga je istisnulo elektroničko direktno ubrizgavanje koje danas imaju svi moderni automobili. Ako imate imalo noviji automobil, motor vam gorivo dobiva na jedan od ova tri načina: – središnje ubrizgavanje, najjednostavnija verzija u kojoj je brizgaljka postavljena na početku usisne grane. Unatoč svojoj jednostavnosti i niskim troškovima proizvodnje nije idealno rješenje jer se gorivo ne raspodjeljuje ravnomjerno po cilindrima. – sustav pojedinačnog ubrizgavanja, koristi po jednu brizgaljku za svaki cilindar i učinkovitiji je od središnjeg ubrizgavanja jer se njime postiže pravilnija smjesa goriva i zraka – sustav izravnog ubrizgavanja goriva, odlikuje se brizgaljkom smještenom u glavi motora te ubrizgava gorivo izravno u cilindar, tijekom kompresijskog takta. Ovakav je sustav najučinkovitiji i ekološki najpogodniji Ubrizgavači goriva koji dovode gorivo u komoru za izgaranje imaju vrlo male izlaze za gorivo koji pod velikim pritiskom ubrizgavaju gorivo u cilindar u obliku maglice. Korištenjem lošeg goriva ti ubrizgavači se mogu začepiti ili oštetiti, što u konačnici s vremenom dovodi do nedovoljno ubrizganog goriva, previše ubrizganog goriva ili neujednačenu isporuku goriva. Kvalitetno gorivo osigurava kontinuiran ujednačen rad motora i spašava vas skupih popravaka sustava ubrizgavanja goriva.
Kako prepoznati nevolje s motorom?
Iako nećemo sami moći odrediti u čemu je točno problem, dobro je prepoznati neke osnovne simptome koje možemo povezati s radom motora.
Lampica „Check engine“ – ovo je najjednostavniji način da vidimo kako nešto nije u redu. Ako se upali lampica motora odmah potražite mehaničara kako ne bi došlo do većeg oštećenja. Postoji puno razloga zašto vam se lampica motora može upaliti, od zamjene senzora do pokvarenog katalizatora, ali nikako nemojte ignorirati činjenicu da vam automobil javlja kvar.
Motor proizvodi čudne zvukove – lupanje motora je jedan od znakova mehaničkog oštećenja dijelova motora, najčešće klipova ili jedne od osovina. Ako čujete nekarakteristične zvukove ili lupanja odvezite auto čim prije na servis, ili još bolje, odvucite ga kako bi smanjili mehanička oštećenja koja mogu biti skupa, pa i ne moguća za popraviti.
Motor radi nemirno – poslušajte kako se motor ponaša u vožnji u i praznom hodu na semaforu. Ukoliko radi ujednačeno nemate razloga za brigu, no ako osjećate kao da se muči, trese ili „zakašlje“ može značiti da imate problema sa svjećicama ili pritiskom goriva.
Ispod auta se stvaraju mrlje ulja – ovdje se vrlo vjerojatno radi o mehaničkom oštećenju podnice motora i kao rezultat svega gubite ulje na nekom od spojeva ili kroz pukotinu. Ulje je vitalno za rad motora jer podmazuje sve sklopove tako bi potpuni gubitak ulja bio ravan katastrofi. Važno je popraviti sve spojeve gdje curi ulje i redovno provjeravati razinu ulja u motoru.
Osjećate neugodan miris unutar kabine – ako tijekom vožnje sa zatvorenim prozorima osjećate miris sagorijevanja benzina unutar kabine ili paljevine, moguće da je došlo do oštećenja motora ili ispušnog sustava
Trošite osjetno više goriva nego inače – ako držite isti režim vožnje, a uočili ste porast potrošnje goriva, možda imate problema s motorom i sustavom ubrizgavanja goriva. Ovo nećete uočiti u jednoj vožnji zato je potrebno pratiti uvjete u kojima vam se čini da više trošite i obavijestiti mehaničara. Osim što trošite više novaca na gorivo, u konačnici bi mogli imati i skup popravak zbog kvara.
Motor gubi snagu – ako postoji neki problem u samom motoru, u većini slučajeva ćete to osjetiti u vožnji kroz gubitak snage. Ako vam vozilo stane raditi na semaforu često, trese se pri višim brzinama i okretajima ili radi čudno uzbrdo, moguće da imate problem s motorom.
Dim koji izlazi kroz ispušni sustav – postoji više razloga zašto vam se dimi iz auspuha, a boja dima će vam najčešće otkriti o čemu se radi: Crni gusti dim: ukazuje na nepotpuno sagorijevanju unutar motora zbog čega trošite više goriva. Mogući razlozi za to su oštećen sustav ubrizgavanja goriva, greška na senzorima goriva, oštećeni filtar goriva, začepljene brizgaljke, mehaničko oštećenje pokretnih dijelova motora ili bloka motora. Sivkasti dim: postoji više različitih razloga zašto sivi dim izlazi iz vašeg motora, mogući razlozi su problem s ventilima, pretjerana potrošnja ulja, problem s podmazivanjem motora. Tamnoplavi dim: motor sagorijeva ulje jer ulje ulazi u komoru za izgaranje.
U svakom slučaju, motor je bitno održavati, a pri prvim znakovima neujednačenog rada, bitno je reagirati na vrijeme. Iako vjerojatno nećete sami raditi popravke, ono na što možete direktno utjecati je način na koji vozite, redovno servisirati vozilo i pobrinuti se da točite kvalitetno gorivo.